Søgemaskiner

Når man snakker om søgemaskiner, er den altdominerende spiller på markedet naturligvis Google. Derfor vil du også på denne side finde referencer til den amerikanske tech-gigant, hvor man i princippet også kunne nævne de konkurrerende søgemaskiner. Faktum er dog, at Google står bag mere op mod 97% af de søgninger, der bliver foretaget på søgemaskiner på internettet.

Næststørste spiller på markedet er Bing, som amerikanske Microsoft står bag. I Danmark har Bing dog så lille en andel i daglige søgninger, at vi anbefaler, at du bruger dine kræfter på Googles søgemaskine. 

Det skal dog nævnes, at de forskellige søgemaskiner på mange måder fungerer på samme måde. Det betyder også, at det arbejde, man laver for at optimere en side i forhold til Google også vil smitte positiv af på synlighed i andre søgemaskiner.

Udover at fungere som søgemaskiner, er både Google og deres konkurrenter efterhånden blevet til meget mere end blot søgemaskiner. Email-funktioner, kort, nyhedsviser er blot nogle af de funktioner, der findes på disse sider. 

Desuden kan det nævnes, at en nylig trend i forhold til søgemaskiner er, at de ikke længere i ligeså høj grad benyttes til tekstsøgninger. Billedsøgning og stemmesøgninger er blevet populære og udbredte de senere år. For stemmesøgninger skyldes dette blandt andet højtalere og biler, hvor man ved brug af et aktiveringsord blot kan indtale sin søgning.

Ønsker du assistance fra professionelle?

Lad en specialist tage kontakt til dig og hjælpe dig igang.