Hjemmesidens synlighed

Gør din hjemmeside synlig for bl.a. søgemaskiner

Søgemaskiner

Når man snakker om søgemaskiner, er den altdominerende spiller på markedet naturligvis Google, som står bag mere op mod 97% af de danske søgninger.

Linkbytte

En anden klassisk metode at få links på er at benytte sig af sit netværk. Hvis du har kunder eller samarbejdspartnere, du har et godt forhold til, så er det en oplagt måde at få links.

Linkabonnementer

Linkabonnementer er ikke et nyt fænomen. Konceptet går ud på, at man tegner et abonnement mod betaling og derefter får tildelt links til på andre hjemmesider. 

Hvordan bliver en hjemmeside synlig?

Når man arbejder med at lave en stærk hjemmeside og skaffe besøgende, så kan man opdele arbejdet i to grene. Den ene gren udgøres af det arbejder der foregår på selve hjemmesiden. Dette indbefatter blandt andet, at man har en logisk og intuitiv struktur på sin hjemmeside, og at hjemmesiden har relevant indhold for brugerne af høj kvalitet, samt hjemmesiden fremstår troværdig. 

Dette kan blandt andet sikres ved, at det er let og logisk for dine besøgende at bevæge sig rundt på din hjemmeside. Herunder, at de kan finde frem til de ting, de forventer. Google og andre søgemaskiner vægter brugeroplevelsen for de besøgende særdeles højt og ønsker derfor at matche brugerens søgning med sider, der giver brugeren en god oplevelse og stemmer overens med brugerens forventninger.

Derudover er der en række tekniske parametre, som i større eller mindre grad kan påvirke en hjemmesides kvalitet i Googles øjne. Et eksempel på dette er tilstedeværelse af såkaldte h-tags, som er en html-kode, der fortæller Google at indholdet heri er en overskrift, hvilket gør det nemmere for Google at aflæse indholdet korrekt.

Ligeledes er det vigtigt at udforme indholdet på en måde, der styrker på det eller de søgeord, som man ønsker at brugere skal kunne finde indholdet ved at søge på. Her gælder det eksempelvis om at benytte det pågældende søgeord i sidens tekst på en naturlig måde, hvilket hjælper Google med at korrekt forstå, hvad indholdet handler om.

I 2021 er det desuden helt essentielt, at siden er mobilvenlig, så du ikke mister potentielle besøgende, der besøger din hjemmeside på deres smartphone. 

Der ligger naturligvis langt flere aspekter i det at opbygge en optimal hjemmeside, men her har du i hvert fald fået forklaret noget af det mest grundlæggende.

Hvis du har brug for hjælp til udviklingen af den tekniske og indholdsmæssige del af din hjemmeside, så udfyld nedenstående formular og bliv kontaktet af en specialist.

Ønsker du assistance fra professionelle?

Lad en specialist tage kontakt til dig og hjælpe dig igang.