Da jeg for næsten 20 år siden grundlagde mit IT firma var der ikke nogen der brugte fine udtryk som performance analysis, service level management, og andre lignende velklingende udtryk som kun de få egentlig ved hvad betyder, men tiderne ændrer sig og så må man jo bare forsøge at følge med. I mange tilfælde er disse ændringer dog til det bedre.

Da min svoger først konfronterede mig med begrebbet performance analysis, tænkte jeg ikke videre over det. Jeg får konstant slynget disse nymodens koncepter i fjæset og har med tiden lært at ignorere dem. Jeg har altid være af den mening at så længe tingende fungerer, er der ingen grund til bekymring eller at bruge yderligere ressourcer på optimering.

Min kære svoger var dog udmærket klar over at mit firma stod over for en skillevej. Vores udstyr var begyndt at have problemer med at følge med hvilket naturligvis var årsag til vores seriøse planer om at begynde en større udskiftning. Midt i en økonomisk krise er det dog ikke et velkommen tiltag da det som oftest koster betragtelige summer. Således blev min svoger ved med at prikke til mig og til sidst gav jeg op og hyrede en ekstern konsulent til at lave analysen, eller for at sige the på original sproget, en performance analysis.

Hvad vi fik ud af omtalte performance analysis var hverken mere eller mindre end en kort rapport der forklarede i detaljer hvor i vores system de forskellige flaskehalse befandt sig. I mange tilfælde havde det nok ikke gjort den store forskel, husk på at vi stod over for at skylle til at købe nyt udstyr under alle omstændigheder, men det viste sig imidlertid at vores aller største problemer var grundet dårlig software konfiguration.

To uger efter den famøse performance analysis var overstået, var vi færdige med at opdatere systemerne og jeg kunne konkludere at en større opdatering af hardware sagtens kunne vente nogen tid endnu.

Tagged with:
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *