Google optimering og SEO er vejen mod en ny informationsalder

Jeg sidder ofte og tænker på hvad alle de links ude på internettet skal gøre godt for. Hvorfor deler vi links med hinanden, og hvordan påvirker de internettet? I de tidlige år af internettets eksistens var det udelukkende links der strikkede internettet sammen. Hvis ikke der var en anden hjemmeside, som linkede til din hjemmeside, så var der ikke nogen der kunne finde den eller vidste, at den eksisterede. I dag er situationen en hel anden. Med Google optimering (SEO) kan du blive mere eller mindre synlig på mange af de søgemaskiner, der indekserer internettets indhold, og rangerer det i forhold til hinanden. Dog skal det påpeges at Google optimering selvfølgelig fokuserer på den største søgemaskine af dem alle: Google.

Google er en søgemaskine, som har den største markedsandel i hele verden. Det er også den mest komplekse søgemaskine at lave Google optimering til, fordi dens algoritmer er langt mere komplekse end de øvrige søgemaskiners – eksempelvis Yahoo og Bing. Det er derfor at SEO og Google optimering er en sådan vigtig del af online marketing, fordi det er på denne måde at mange danskere og andre mennesker rundt omkring i verden, finder de sider på internettet, som de leder efter.

Det var ikke før søgemaskinerne fik sit indtog at brugerne havde et sted, hvor de altid kunne finde den rette information og kunne få et godt overblik over al den information der fandtes om det emne, de var interesseret i. Nu er det sådan at mange virksomheder bruger SEO og Google optimering til at påvirke deres placering i søgemaskinerne, fordi de gerne vil være en af de første hjemmesider i listen over søgeresultater brugeren ser, når der bliver søgt på noget, der er relevant for dem.

Der findes mange brancher, hvor Google optimering er helt og aldeles normalt, og derfor er der også mange der ville argumentere for, at vi er på vej ind i en anden type informationsalder end den internettet har været i i de sidste mange år. Denne nye type informationsalder bliver hovedsageligt påvirket af alle dem, der ligger ligegyldigt information på internettet og forsøger at påvirke, hvordan vi vælger hvilken information vi finder mest interessant, vha. eksempelvis Google optimering og SEO.

Nu har vi ikke bare en masse information til rådighed og lige ved hånden, vi skal også til at vælge, hvilken information vi stoler mest på, og hvilke formidlere vi finder mest troværdige. Dette vil udgøre en udfordring for dem der arbejder med Google optimering, og dem som er eksperter i SEO og lever af at kende internettet og søgemaskinernes adfærd og den retning, de er på vej i.