Hvis du spørger Christian Betting, er der mærkbare fordele ved at foretage grønne investeringer. Her menes der primært i erhvervsregi. Når virksomheder vurderer, hvilke virkninger konkrete investeringer har, er det nødvendigt at tænke langsigtet. Grønne tiltag, som eksempelvis satsningen på en ny energikilde, kan virke som en stor engangsudgift. Nogle energikilder kan være dyre i opstarten, da det kræver ekspertise at implementere installationer og så videre. Men hvad så, hvis investeringen begynder at give afkast inden for en årrække, som alligevel er attraktiv?

Solenergi i Dubai og uudnyttet potentiale

Christian Betting beskæftiger sig med solenergi til dagligt. Han er nemlig direktør i firmaet Lighthouse Energy DMCC, som har huse i Dubai. Netop derfor er det måske heller ikke overraskende, at solenergi er det, der til dagligt optager erhvervsmanden. I 2009, da rødderne blev rykket fra Danmark til Dubai, så Christian et stort uudnyttet potentiale i Dubai. Med så mange solskinsdage årligt, var det oplagt at præsentere idéen om solenergi.

Ifølge Christian Betting er der utallige eksempler på lande, som kan udnytte deres energi endnu bedre, end de gør i forvejen. Løsninger, der indebærer vedvarende energi, er ikke kun gode for mijøet; de er også gode for forretningen.

Høst fordelene, når du investerer i grøn energi

Fordelene ved grønne investeringer kan både defineres som direkte og indirekte. Som Christian Betting forklarer, er der direkte fordele på bundlinjen. De rigtige investeringer, som er gennemtænkt, kan resultere i, at energiregningen reduceres markant. Og i store virksomheder kan der være tale om beløb, som virkelig er værd at kigge mere nøje på. Når du som virksomhed formår at reducere omkostningerne ét sted, betyder det, at du frigiver ressourcer til andre steder. Andre steder, hvor pengene helt sikkert er givet bedre ud.

Derudover er der de indirekte fordele. Grønne investeringer hører blandt CSR-tiltag. Og CSR-tiltag fortæller noget om virksomhedens identitet. Hvis kerneværdierne bærer præg af en bæredygtig tankegang, vil det også smitte af på brandet. Jo mere positiv og tiltalende dit brand bliver opfattet, jo større chance har du for at få kunderne til at vælge dig fremfor konkurrenten. Derfor kan grønne investeringer gøre dit brand mere tiltalende og på længere sigt gøre, at overskuddet øges.

 

Comments are closed.